Transport morski jest jednym z najpopularniejszych sposobów dostawy towarów. Ważną zaletą tego sposobu jest niska cena przewozu. Fracht morski to określenie ceny transportu ładunku stosowane w transporcie morskim.
Obecnie pojęcie frachtu jest także stosowane w innych obszarach logistyki. Na przykład, w transporcie lotniczym używa się terminu "fracht lotniczy". W przypadku transportu lądowego, używa się terminu "stawka za przewóz".
Warto również pamiętać, że pojęcie "fracht" stosuje się do dużych partii towarów przewożonych na długie dystanse. Omówimy to bardziej szczegółowo w kontekście logistyki morskiej.
Co to jest fracht w transporcie morskim
Na początek zrozumienie terminologii jest ważne dla organizacji procesu morskich przewozów:
- Pojęcie „frachtu morskiego” obejmuje dostawę statkiem, który jest wynajmowany w całości lub częściowo (wynajem określonego miejsca na konkretną objętość ładunku). W tym przypadku właściciel statku i zleceniodawca transportu zawierają dwustronną umowę, która obejmuje termin dostawy ładunku, trasę, objętość partii, koszty przewozu, warunki płatności, sankcje karne w przypadku naruszenia terminów dostawy lub uszkodzenia ładunku oraz inne szczegóły.
- Termin „czarterowanie statku” oznacza wynajem morskiego transportu do przewozu towarów z jednego miejsca do drugiego.
- W przypadku czarterowania frachtobiorcą jest osoba, która wynajmuje statek na podstawie umowy. Frachtobiorcą może być także upoważniony przedstawiciel najemcy statku.
- Frachtowcami są osoby, które przewożą ładunek morskim szlakiem.
Jeśli interesuje Cię dostawa zbiorczych ładunków z Chin lub pełna załadunek statku, możesz skontaktować się z naszą firmą M3Cargo. Doboru statku dokonują doświadczeni brokerzy, którzy dokładnie wiedzą, jaki statek najlepiej odpowiada na konkretny rodzaj ładunku i objętość partii, potrafią negocjować z jego właścicielem, uzyskać korzystne warunki i rozwiązać inne kwestie.
Od jakich czynników zależy fracht
Na fracht morski wpływa wiele czynników. Należą do nich:
- Odległość trasy, którą przemierza statek z towarem, oraz jej cechy. Na przykład koszty międzynarodowego, krajowego i regionalnego przewozu będą znacznie się różnić.
- Prace załadunkowe i rozładunkowe, czyli ilość personelu i sprzętu zaangażowanego do ich wykonania.
- Ilość towaru i jego gabaryty.
- Opłaty za składki oraz różne podatki.
- Czynnik sezonowości.
- Rodzaj ładunku. Na przykład przewóz materiałów niebezpiecznych wiąże się z ryzykiem, dlatego będzie droższy.
- Rodzaj opakowania towaru.
- Przejście przez określone cieśniny przez statek. W niektórych krajach może to być kosztowne.
Doświadczony broker będzie w stanie uwzględnić wszystkie te czynniki i podpowiedzieć, na czym można zaoszczędzić. Na przykład fracht kontenera morskiego będzie bardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Można zaoszczędzić na załadunku i rozładunku towaru, nie ma konieczności przechowywania ładunku na magazynie, co dodatkowo kosztuje, oraz istnieją inne niuanse wskazujące na oczywistą korzyść przy wyborze tej opcji.
Co wpływa na ostateczny koszt przewozu
Oprócz wymienionych wcześniej punktów, ostateczny fracht za kontener lub statek kształtuje się również z uwzględnieniem dodatkowych subtelności, które mogą umknąć osobom nieposiadającym dużego doświadczenia w transporcie morskim.
Chodzi o nieprzewidziane wydatki oraz różne błędy popełnione w dokumentacji.
- Zwiększenie ceny transportu może wynikać z obecności kilku punktów załadunku i rozładunku towaru. Im jest ich więcej, tym droższy będzie transport.
- Jeśli właściciel ładunku zdecyduje się samodzielnie sporządzić dokumenty i popełni błędy, ich poprawa również będzie wymagała dodatkowych kosztów.
- Warunki frachtu morskiego mogą ulec zmianie z powodu pewnych cech przewożonych towarów, o których nie było wcześniej informacji. Może to również dotyczyć nieprawidłowego wypełnienia dokumentacji oraz przypadkowego lub celowego zatajenia charakterystyki ładunku.
- Podwyższenie kosztów transportu może nastąpić z powodu zatrzymania statku.
- Jeśli masa ładunku w dokumentach nie zgadza się z rzeczywistą, istnieje wysokie ryzyko przeciążenia statku, co spowoduje nie tylko wzrost ceny transportu, ale także opóźnienia oraz konieczność pilnego znalezienia dodatkowego transportu morskiego do przeładunku części towarów.
Jak obliczyć fracht
Zrozumienie, co obejmuje fracht morski, nie zapewnia jeszcze możliwości jego dokładnego obliczenia, ponieważ oprócz uwzględnienia wszystkich usług i czynników ryzyka opisanych powyżej, należy również uwzględnić takie subtelności, jak:
- Regularność korzystania z usług morskiego transportu ma znaczenie. Jednorazowy przewóz będzie znacznie droższy niż umowa na stałej podstawie.
- Uwzględnienie kosztów ubezpieczenia w ogólnej cenie.
- Sytuacja polityczna w krajach, z których pochodzi i do których trafia ładunek, a także w państwach, przez które przepływa statek.
- Cena paliwa i jej wahania w zależności od kursu walutowego i innych czynników.
Jak widać, fracht statku to wielopłaszczyznowe pojęcie, wymagające profesjonalnego podejścia. Jeśli nie chcesz przepłacać z powodu możliwych błędów w obliczeniach oraz chcesz zaoszczędzić, wybierając optymalny pakiet usług dla morskiego transportu, skontaktuj się z M3Cargo. Nasi specjaliści przygotują dla Ciebie najbardziej korzystną ofertę w najkrótszym czasie.
Na tej stronie możesz skontaktować się z Twoim osobistym menedżerem, aby obliczyć koszt dostawy i wyjaśnić wszystkie kwestie.