Transport morski stanowi doskonałą opcję do przewozu dużych i ciężkich ładunków. Jednak co, jeśli nie planujesz wypełnić całego kontenera towarami? Płacenie za niewykorzystane miejsce jest kosztowne i nie zawsze opłacalne. W takich sytuacjach pomocnym rozwiązaniem jest LCL – rodzaj dostawy, w którym w jednym kontenerze zbiera się towary od różnych odbiorców, a każdy opłaca tylko za przestrzeń zajmowaną przez swój ładunek.
Niektórzy z naszych klientów zaczynali od przesyłki drobnicowej. Z biegiem czasu wolumen ich towarów rósł i oni zaczynali wypełniać całe kontenery, a nawet więcej niż jeden. Ten rodzaj dostawy nazywany jest FCL, czyli transport pełnokontenerowy.
Jeśli planujesz przewozić towary z Chin w kontenerach, na pewno natkniesz się na pojęcie "Incoterms". Z tego artykułu dowiesz się, czy musisz rozumieć się na Incoterms, jeśli nie jesteś brokerem lub logistykiem i na jakich warunkach firmy transportowe wynajmują kontenery.
Co to jest Incoterms
coterms to zasady dostawy ładunków ustalone przez Międzynarodową Izbę Handlową. Trzy najczęściej używane warunki to: FOB, EXW i CIF. Wybierając jeden z tych warunków w umowie, zarówno nadawcy, jak i odbiorcy będą wiedzieć, kto ponosi koszty dostawy, załadunku, rozładunku, odprawy celnej, ubezpieczenia, oraz w którym momencie odpowiedzialność przechodzi z nadawcy na odbiorcę.
- Dokładnie omówmy te warunki::
- FOB - w tym przypadku nadawca odpowiada za towar aż do momentu załadowania go na statek i ponosi wszystkie związane z tym koszty. To jest najpopularniejsza opcja współpracy z dostawcami z Chin.
- EXW - tutaj kupujący musi odebrać towar bezpośrednio z magazynu lub fabryki sprzedawcy. Kupujący ponosi wszystkie koszty związane z organizacją dostawy, odprawą celną ładunku oraz uzyskaniem odpowiednich pozwoleń na eksport. Ten warunek jest często wybierany przez dostawców, którzy nie posiadają licencji eksportowej.
- W przypadku CIF nadawca pokrywa koszty przewozu do portu przeznaczenia. Na przykład, CIF Odessa oznacza, że to kupujący bierze odpowiedzialność za towar po przybyciu kontenera do portu w Odessie. Koszty związane z lokalnymi procedurami w Chinach, frachtem i ubezpieczeniem pokrywa w całości sprzedawca.
Porównując różne oferty chińskich dostawców, upewnij się, że odnosi się to do tych samych Incoterms. Obecnie obowiązuje wydanie Incoterms 2020, choć wersja z 2010 roku nadal jest w użyciu. Incoterms przede wszystkim regulują przekazywanie odpowiedzialności. Dzięki standaryzacji przepisów jest jasne, kto ponosi odpowiedzialność za ładunek na poszczególnych etapach dostawy.
Pierwszy krok do udanej dostawy
Będzie o opakowaniach. Ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony, aby przeszedł cały łańcuch transportowy z punktu A do punktu B: dostawa z fabryki do portu załadunku, załadunek do kontenera, rozładunek w porcie w Polsce, dostawa do Twojego magazynu.
Opakowanie musi wytrzymać wszelkie operacje załadunku i rozładunku, dlatego należy zwrócić na to uwagę przy składaniu zamówienia. Pamiętaj, aby poprosić dostawcę o zapakowanie produktu w zależności od jego kruchości i wymiarów, w celu naniesienia oznaczeń. Może to być folia pęcherzykowa, okładzina drewniana lub inne materiały, które zabezpieczą przed ewentualnym uszkodzeniem ładunku w trakcie transportu.
Ile towaru zmieści się w jednym kontenerze
W transporcie morskim najczęściej wykorzystywane są kontenery 20-stopowe, 40-stopowe oraz 40-stopowe High Cube. Objętość kontenera 20-stopowego wynosi 33,9 m³ (z czego przydatne jest aż 29 m³), maksymalna masa ładunku to 28 ton. Kontener 40-stopowy stopowy ma objętość 67,7 m³ (przydatne 60-62 m³), masę ładunku do 26 ton. Kontener High Cube ma nominalną objętość 77,8 m³ (przydatne 69 m³) i maksymalną masę ładunku 26 ton. Nasi specjaliści dobiorą odpowiedni rodzaj transportu i wielkość kontenera na podstawie parametrów Twojego ładunku.
Koszt dostawy drogą morską
Bez wejściowej informacji nie możemy podać przedziałów wyceny. Cena uzależniona jest od rodzaju ładunku, jego objętości i wagi. Warto też wziąć pod uwagę koszty odprawy celnej: opłaty portowe, cła, podatki.
Jedno możemy powiedzieć na pewno – łącznie z kosztami przesyłki z Chin będzie to kwota niższa niż przy zakupie tego samego produktu na polskim rynku.
Jeśli masz konkretny produkt, który chcesz przetransportować, skontaktuj się z nami, a my obliczymy koszt dostawy i podpowiemy Ci, jak najlepiej dostarczyć go do Polski.
Porty załadunku
8 największych chińskich portów pod względem ruchu znajduje się na wschodnim wybrzeżu kraju, od Shenzhen po Dalian na północy. Jedynym portem położonym w wewnętrznych obszarach kraju jest Guangzhou, znajdujący się w miejscu, gdzie łączą się trzy główne chińskie rzeki.
Najpopularniejszymi portami wyjścia z Chin są Kanton, Ningbo i Shenzhen, charakteryzują się one minimalnymi opóźnieniami podczas załadunku, co przyspiesza dostawę ładunku.
Wybierając miejsce załadunku należy wziąć pod uwagę kierunek i rodzaj transportowanego ładunku. Najlepiej, jeśli port znajduje się blisko magazynu spedytora.
Dlaczego warto wybrać M3Cargo do transportu drogą morską?
Zajmujemy się kompleksowo wszystkimi aspektami transportu z Chin: szukamy dostawców, sprawdzamy towary w magazynach i fabrykach, dostarczamy je do Polski i zajmujemy się odprawą celną. Posiadamy własne magazyny i personel w Chinach, a także wieloletnie doświadczenie w branży. Nawiązujemy partnerskie relacje z klientami, zapewniając obsługę dostaw, odprawy celnej, inspekcję magazynów dostawców, usługi brokerskie i monitorowanie cen. Każde zapytanie jest przetwarzane przez nasz zespół, aby zaproponować indywidualną ofertę w najlepszej cenie.
Nasi menadżerowie biorą odpowiedzialność za wszystkie etapy dostawy i utrzymują stały kontakt z klientem. Codziennie udowadniamy w praktyce, że biznes z Chinami może być przejrzysty i klarowny.