W celu zapewnienia efektywności logistyki morskiej istnieją różne rodzaje kontenerów, które umożliwiają transport wszystkich rodzajów ładunków. Każdy z nich ma swoje cechy, dzięki którym zapewniona jest bezpieczna dostawa, łatwe załadunek i odpowiednie warunki transportu. Przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółowy materiał na temat różnych rodzajów i zastosowań kontenerów morskich.
Najpopularniejsze rodzaje kontenerów do transportu morskiego
Najczęściej w transporcie morskim używane są kontenery dwudziestostopowe i czterdziestostopowe. Wynika to z ich wszechstronności. Dzięki wygodnym wymiarom i możliwości przewozu różnych typów ładunków, te rodzaje są stosowane częściej niż inne.
Kontenery dwudziestostopowe
-
Kontenery morskie o długości 20 stóp mogą być różnych typów, z których każdy jest przeznaczony do konkretnych rodzajów ładunków. Najpopularniejsze to:
- Standardowy. Pojemność do 22 ton. Posiada wystarczająco szerokie drzwi, co zapewnia przepuszczalność dla objętościowych ładunków.
- Kontener otwarty. Pojemność o 0,5 tony większa niż standardowy, jednakże dzięki demontowalnemu dachowi pomieści wysokie ładunki, których załadunek można przeprowadzać za pomocą dźwigu.
- Platforma. Jest to maksymalnie otwarta opcja, nie mająca burt. Istnieje również odmiana Flat Rack, w której przewidziane są dno i ściany czołowe, chroniące ładunek. Pojemność jest zwiększona - 27,5 ton. Wymiary kontenerów na przewozy morskie typu „Platforma” pozwalają na przewóz wszelkiego rodzaju ładunków o dużych gabarytach.
- Chłodnia. To kolejna odmiana kontenerów o długości 20 stóp, której unikalnością jest utrzymanie odpowiedniej temperatury. Nadaje się do transportu łatwo psujących się produktów spożywczych. Ładowność jest średnia w porównaniu z poprzednimi wariantami - do 24 ton.
Kontenery 40-sto stopowe
-
Kontener czterdziestostopowy do transportu morskiego ma nieco więcej wariantów niż dwudziestostopowy. Główną różnicą tej palety jest większa pojemność. Wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje:
- Standardowy. Przeznaczony na ładunki do 26,5 tony.
- Otwarty. Konstrukcja jest taka sama jak w przypadku dwudziestostopowego. Ładowność wynosi do 31,7 tony.
- High Cube — kontener o zwiększonej pojemności. Przeznaczony na 30 ton.
- Platforma. Pomieści duże ładunki do 39,4 tony ogółem.
- Chłodnia. Jest to paleta z lodówką do utrzymania odpowiedniej temperatury. Przeznaczony na 26 ton.
- Chłodnia o zwiększonej pojemności. Jego możliwości sięgają do pięciu ton ładunku.
Międzynarodowa klasyfikacja kontenerów
-
Zgodnie z danymi Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, oficjalnie ustanowiono następujące rodzaje kontenerów do przewozu ładunków oraz ich nazwy, które są uznawane na całym świecie:
- BC / BU lub Kontener na sypkie ładunki — kontener przeznaczony do przewozu suchych (czyli niepłynnych), głównie sypkich ładunków.
- DC. Pełna nazwa — Dry Cube lub Kontener suchy. Przeznaczony na suche ładunki. Ma wysokość 2,6 metra. Należy do kontenerów 20-stopowych.
- DV (Dry Van). Podobny do poprzedniej opcji, ale jest to kontener 40-stopowy. Ma nośność 26,5 tony.
- FR lub inaczej Platforma (Flat rack). To platforma bez góry i boków, mająca boczne ściany. Nadaje się do bardzo ciężkich ładunków, zapewniając wygodne ich załadunek.
- GP. Generalny cel — uniwersalny standardowy kontener o długości 20/40 stóp.
- HC — High cube. To pojemny wariant: o wysokości do 2,9 metra. Wymiary kontenera morskiego HC pozwalają na transport wysokich ładunków o masie do trzydziestu ton.
- HTC. Jest to również nazywane ciężkim kontenerem testowanym — wzmocniony metalowy kontener do przewozu ciężkich ładunków. Jego maksymalne możliwości wynoszą 28,2 tony. Istnieją dwie odmiany:
- PL lub Platforma — platforma nie mająca żadnych ścian. W przeciwieństwie do FR nie ma nawet bocznych drzwi, dzięki czemu na platformie można przewozić maksymalnie długie i duże ładunki ponadnormatywne.
- PW. Kontener Pallet Wide jest nietypowy, ponieważ ma szeroką podstawę. Wymiary kontenera morskiego PW pozwalają umieścić na nim dwa palety o szerokości 1,2 metra obok siebie.
- RE — Kontener chłodniczy. Inaczej określany jako: RT, RS lub Reefer. Jego główną funkcją jest stabilne utrzymywanie ustalonych niskich lub wysokich temperatur. Zakres roboczy: -20 — +20 °C. Jest niezbędny do transportu świeżych produktów spożywczych, mrożenia i innych łatwo psujących się ładunków.
- TC. Pełna nazwa — Kontener cysterna. To zbiornik przeznaczony do płynnych i sypkich ładunków.
- UP. Pełna nazwa tej taryfy — Upgraded. Cechą charakterystyczną tej konstrukcji jest wzmocnione dno, zapewniające wysoką nośność.
- VC / VT (pełna nazwa Ventilated container). Z nazwy wynika, że mamy do czynienia z kontenerem wentylowanym. Wentylacja może być zarówno naturalna (na przykład brak dachu), jak i sztuczna.
— HT lub Hard-Top. Powszechnie znany jako 45-stopowy kontener. Jego cechą charakterystyczną jest metalowy "drzwi-sufit", przez które można załadować ładunek. Ładowność HT wynosi do 27,9 ton. OT lub Open top — otwarty kontener z elastycznym, zdejmowanym dachem. Dzięki temu zapewnia dobrą wentylację i wygodne pionowe ładowanie towarów, których wysokość może wynosić do 2,4 metra.
— OT lub Open top — otwarty kontener z elastycznym, zdejmowanym dachem. Dzięki temu zapewnia dobrą wentylację i wygodne pionowe ładowanie towarów, których wysokość może wynosić do 2,4 metra.
Zalety przewozów kontenerowych
-
Przewóz towarów kontenerami morskimi to wygodny sposób dostarczania szerokiego spektrum produktów w dowolne miejsce na świecie. Ten sposób dostawy posiada wiele zalet, w tym:
- Niezawodne zabezpieczenie towaru dzięki wytrzymałej konstrukcji i trudności w dokonaniu kradzieży.
- Zapewnione bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
- Niski koszt dostawy.
- Wygodne przeładunki na inne środki transportu.
- Wymiary kontenerów morskich pozwalają na przewożenie różnych towarów, w tym towarów gabarytowych, niestandardowych i długich.
- Przewóz dużej ilości ładunków odbywa się jednym rejsiem dzięki możliwości układania kontenerów na stosy oraz wiele innych zalet.