To są twoje oczy w chińskiej fabryce
Załóżmy, że po raz pierwszy zamawiasz partię hulajnóg dziecięcych w Chinach. Wybraliśmy dostawcę, znaleźliśmy produkt w dobrej cenie. Ale czujesz niepokój: jak zrozumieć, czy można zaufać dostawcy, jeśli dzieli was 7000 kilometrów? Czy hulajnogi dotrą w stanie nienaruszonym i czy będą zgodne z obietnicą na stronie sprzedawcy?
Aby usunąć takie wątpliwości, istnieje usługa inspekcji. Specjaliści M3Cargo mogą być Twoimi oczami w chińskiej fabryce. Przed wysłaniem sprawdzimy wszelkie cechy towaru.
- Początkujący importerzy boją się wyrzucić pieniądze i nie otrzymać towaru w ogóle. Ważne jest dla nich, aby upewnić się, że fabryka dostawcy w ogóle istnieje. Tacy przedsiębiorcy zamawiają audyt według standardowego zestawu kryteriów.
- Doświadczeni przedsiębiorcy martwią się o jakość, dlatego zlecają inspektorowi określone zadanie techniczne i proszą o sprawdzenie usterek. Powiedzmy, czy maszyna działa poprawnie, czy plecaki są uszyte z wysoką jakością, czy nie odpada uszko od kubka.
- Towar możesz nie sprawdzać, jeśli masz już doświadczenie we współpracy z konkretnym dostawcą i nie było pytań o jakość towaru. We wszystkich innych przypadkach inspekcja zaoszczędzi nerwów i pieniędzy.
Usługa inspekcji będzie korzystna dla różnych przedsiębiorców:
To 10 razy tańsze niż samodzielna inspekcja
Do 2020 roku podróż do Chin z Polski kosztowała około 2500$: przelot, zakwaterowanie, podróże wewnętrzne i minimalne wyżywienie. Inspekcja kosztuje średnio od 200 USD, czyli o wiele taniej niż samodzielny lot.
Możesz sprawdzić absolutnie każdy towar
Inspektorzy M3Cargo mogą kontrolować wszystko, od techniki, maszyn i zaawansowanego sprzętu po drobiazgi. Nawet, gdy potrzebne będą badania laboratoryjne. Na przykład pewnego dnia sprawdzaliśmy produkcję chemiczną i pobieraliśmy próbki substancji do analizy.
Wśród naszych inspektorów są specjaliści o wąskim profilu, którzy mogą sprawdzić konkretny towar – np. sprzęt high-tech czy sterowniki. A są uniwersalne: potrafią sprawdzić wszystko. Wyposażyliśmy inspektorów we wszystko, czego potrzebują do kontroli: od taśmy mierniczej po mikrometr.
Cena inspekcji nie zależy od stopnia skomplikowania inspekcji
Nie zależy nam na tym, co sprawdzić: skomplikowaną maszynę czy partię klamerek do bielizny. Ale możemy poprosić o dopłatę w wysokości 10-20$ za dojazd, jeśli fabryka jest daleko.
W każdym razie cenę podamy jeszcze przed weryfikacją.
Około 30% inspekcji w końcu okazuje się opłacalne
Praktycznie nie ma przypadków, gdy cała partia towaru jest uszkodzona lub całkowicie nie odpowiada zadeklarowanej. Ale bardzo często są wady. Czasami nie jest to wada krytyczna (na przykład zarysowanie na tylnej pokrywie urządzenia). Czasami — krytyczne (na przykład zadrapanie na etui telefonu komórkowego).
- część towaru okazała się wadliwa;
- producent zastępuje materiał lub komponenty tańszymi analogami, w wyniku czego jakość towaru jest gorsza od oczekiwanej;
- czegoś brakuje w produkcie (sprzęt nie jest taki sam jak obiecano);
- towar był niewłaściwie przechowywany, a część uległa zepsuciu;
- w dużej partii część towarów jest inna. Na przykład na 10 000 mat do jogi 1000 jest cieńszych niż pozostałe.
Najpopularniejsze problemy:

Problemy są najbardziej nieoczekiwane. Kiedyś sprawdziliśmy lampy i szukaliśmy problemu w podstawie i przewodach, ale znaleźliśmy rdzę na korpusie. Sprawdzaliśmy szczelność termosów, ale zauważyli, że odchodzi z nich farba. Sprawdziliśmy partię listonoszek: włożyliśmy do środka obciążenia ze sztangi, a kiedy je podnieśli, uchwyt od listonoszki się urwał.
W takich przypadkach możesz poprosić fabrykę o poprawienie braków lub udzielenie rabatu. W rezultacie z nawiązką zwrócisz pieniądze wydane na inspekcję. Z doświadczenia wynika, że około 30% kontroli opłaca się w ten sposób.
Sprawdzić opakowanie – nie mniej ważne
Towar może dotrzeć do Polski uszkodzony, bo w Chinach zaoszczędzili na opakowaniu. Na przykład zderzak samochodowy został zapakowany w folię stretch i dotarł pognieciony i porysowany.
Dlatego nasi inspektorzy sprawdzają również jakość opakowań dla tych towarów, mogących ulec uszkodzeniu. W końcu, jeśli towar zostanie pobity lub porysowany na drodze, trudno będzie uzyskać odszkodowanie z fabryki: cała sprawa ma na celu udowodnienie, kto ponosi winę za to, co się stało - przewoźnik czy producent. Inspektorzy M3Cargo sprawdzają około 10% partii.
To wystarczy, aby zrozumieć stan i jakość towarów. Im bardziej złożony produkt i im więcej parametrów trzeba sprawdzić, tym dłużej to potrwa. Jeśli zadanie jest na tyle obszerne, że inspektor nie wywiąże się z dnia roboczego – możemy wysłać dwóch inspektorów. Ale to będzie kosztowało więcej.
Co dokładnie sprawdzać – decydujesz ty
Posiadamy własną standardową listę kryteriów. Ale kupujący zazwyczaj najlepiej wie, czego oczekuje od produktu. Opracowujesz zakres zadań dla naszych inspektorów i zapisujesz krok po kroku, co dokładnie należy sprawdzić. I robimy wszystko zgodnie z listą.
Lepiej sprawdzić kilka dni przed wysłaniem towaru.
Zwykle przeprowadzamy kontrolę po wpłacie przez kupującego 30% kosztów, a wszystkie towary są już wyprodukowane, zapakowane i przygotowane do wysyłki. Tym samym, jeśli zauważymy wadę, sprzedawca będzie zainteresowany jej naprawą, tak aby cała partia była kupiona, a pozostałe 70% kosztu opłacone. Nie ma sensu sprawdzać towaru w dniu wysyłki: kupujący nie będzie miał czasu na otrzymanie naszego raportu i podjęcie świadomej decyzji o wysyłce towaru.
Możesz sprawdzić towar w prawie każdej fabryce w Chinach
Mamy ponad 100 inspektorów w całych Chinach. Główna część znajduje się w dużych miastach głównych prowincji: Shenzhen, Guangzhou, Tianjin, Szanghaj, Yiwu. Znajdują się tam duże fabryki. Ale w razie potrzeby możemy przyjechać niemal w każde miejsce w Chinach. Przez wszystkie lata pracy mieliśmy tylko 2 miasta, do których nie mogliśmy się dostać – ze względu na złe połączenia komunikacyjne.
Możemy kontrolować, w jaki sposób Twoje towary są ładowane do kontenerów
Jest to odrębna usługa. Jeśli nie masz pewności, że towar zostanie starannie załadowany, odpowiednio zapakowany i nic się nie uszkodzi, inspektorzy M3Cargo mogą również skontrolować ten proces. Zrobimy zdjęcia i sfilmujemy załadunek, aż do momentu zaplombowania kontenera.
Pełny raport otrzymasz następnego dnia.
Będzie zawierał zdjęcie, a jeśli to konieczne, filmik. Inspektor zrobi jak najwięcej zdjęć, aby można było zobaczyć produkty ze wszystkich stron. Następnie możesz zdecydować, czy produkt Ci odpowiada, czy można go wysłać do Polski, czy też trzeba coś naprawić.
- Yoga mats
- Lunch boxes
- Multitool
Przykładowe raporty:
Abyśmy mogli sprawdzić towar, nie potrzebujesz żadnych pełnomocnictw i dodatkowych dokumentów
- Napisz lub zadzwoń do fabryki, aby poinformować ich, że chcesz przeprowadzić inspekcję.
- Podaj nam adres i telefon fabryki lub kierownika, który przeprowadza transakcję i wyślij nam listę kryteriów - co należy sprawdzić.
- Zadzwonimy do fabryki i ustalimy warunki: kto i kiedy przyjedzie, kto spotka się z naszym inspektorem, czy potrzebna jest przepustka i inne szczegóły. Nie przychodzimy bez uprzedzenia, więc nie mogą odmówić inspektorowi wejścia na fabrykę.
- Inspektor przyjeżdża do fabryki i przeprowadza inspekcję.
- Następnego dnia otrzymasz raport i zdecydujesz, czy kupić towar, czy coś trzeba naprawić.
Proces wygląda następująco: