Nawet prezenty muszą być zadeklarowane lub cechy odprawy celnej
56-letni Jan zamówił dwie pompy do systemu grzewczego w swoim budynku jednorodzinnym. W prezencie od chińskich partnerów otrzymał dwa filtry do pomp. Już przed wysyłką okazało się, że „prezentu” nie było w dokumentach wymaganych do odprawy celnej ładunku. Jeśli nie zgłosić filtrów, zostaną one skonfiskowane w urzędzie celnym.
Klient jako osoba prywatna zamówił dwie pompy do domowego systemu grzewczego w Chinach. Wcześniej współpracował z Chinami, ale tym razem kupił towar od nowego dostawcy. Jan nie spodziewał się, że wraz z pompkami otrzyma w prezencie materiały eksploatacyjne, które w końcu nie zostały uwzględnione w zgłoszeniu celnym. Co by się stało, gdyby niespodzianka otwierała się tylko w urzędzie celnym? Bez względu na powód, dla którego filtry nie zostały zadeklarowane, zostałyby wycofane.
W takim scenariuszu lojalność chińskich dostawców zamieniłaby się w kłopoty dla Jana.
M3Cargo stanęło przed zadaniem dostarczenia ładunku drogą morską i przeprowadzenia jego odprawy celnej.
Aby przeprowadzić odprawę celną, klient musi sporządzić listę towarów zamawianych w Chinach w języku rosyjskim i przekazać przewoźnikowi wszystkie dostępne informacje o ładunku. On sam musi wskazać nazwę, producenta oraz ilość sztuk towaru, które mają zostać wysłane. Jeśli na tym etapie zostanie popełniony błąd, przetwarzanie ładunku może być utrudnione.
Gdy statek z ładunkiem opuścił już Chiny, menedżer M3Cargo postanowił jeszcze raz sprawdzić z klientem, czy w kontenerze z pompami nie znajdują się przedmioty, które nie zostały wskazane w deklaracji. Chińscy dostawcy czasami umieszczają towary w pojemniku jako prezent. Klient może o tym nie wiedzieć lub zapomnieć. Tak też stało się w tym przypadku. Jan przypomniał sobie, że w pojemniku oprócz dwóch pompek są jeszcze dwa wymienne filtry. Postanowił nie umieszczać ich na liście do odprawy celnej, ponieważ nie zamawiał komponentów, ale otrzymał je w prezencie.
Menedżer M3Cargo znalazł niezgodność w dokumentach i zdążył zadeklarować dwa filtry przed przybyciem ładunku. Gdyby klient nie pamiętał o filtrach, zostałyby one skonfiskowane jako towary nie zgłoszone.
- Jan uniknął nieprzyjemnej sytuacji na odprawie celnej i otrzymał nie tylko swoje zamówienie, ale także prezent od dostawcy.
- Wszystkie towary zostały oficjalnie odprawione w urzędzie celnym i dotarły do klienta.
- W obliczu menedżera M3Cargo klient pozyskał partnera zainteresowanego pomyślną dostawą ładunku.

Mały biznes od podstaw: kupić galanterię skórzaną w Chinach i sprzedawać pod własną marką
