Incoterms 2000. Międzynarodowe zasady interpretacji
Wszystko, co musisz wiedzieć o pracy z ChinamiIncoterms (z ang. Incoterms, International commerce terms) to oficjalne międzynarodowe zasady interpretacji warunków handlowych w zakresie handlu zagranicznego. Międzynarodowe warunki handlowe to standardowe warunki międzynarodowej umowy sprzedaży, określone z góry w dokumencie uznanym międzynarodowo. Niniejsze warunki regulują moment przejścia własności towaru (a co za tym idzie odpowiedzialność za towar uszkodzony w transporcie, błędy w sporządzeniu dokumentów ładunkowych itp.).
Przedostatnia edycja dokumentu nosiła nazwę Incoterms 2000 i została opublikowana przez Międzynarodową Izbę Handlową. Następnie opublikowano edycję „Incoterms 2010”, a „Incoterms 2020” weszły w życie 1 stycznia 2020 r.
Używając Incoterms, można uniknąć lub przynajmniej w dużym stopniu zmniejszyć niepewność związaną z różnymi interpretacjami takich warunków w różnych krajach.

FOB
Free On Board (oznaczony port załadunku): towary dostarczony na pokład statku klienta
EXW
Ex Works (oznaczone miejsce): towar z magazynu sprzedającego - dostawa we własnym zakresie
CIF
Cost, Insurance and Freight (oznaczony port przeznaczenia): towary są ubezpieczone i dostarczane do portu klienta (bez rozładunku)
FCA
Free Carrier (oznaczone miejsce): towar dostarczany jest przewoźnikowi klienta
FAS
Free Alongside Ship (oznaczony port załadunku): towary są dostarczane na statek klienta
CFR
Cost and Freight (oznaczony port przeznaczenia): towary są dostarczane do portu klienta (bez rozładunku)
CPT
Carriage Paid To (oznaczony port przeznaczenia): towary są dostarczane do przewoźnika klienta we wskazanym miejscu docelowym
CIP
Carriage and Insurance Paid to (oznaczony port przeznaczenia): towary są ubezpieczone i dostarczane do przewoźnika klienta w określonym miejscu docelowym
DAF
Dostarczone na granicę (oznaczone miejsce) — towary są dostarczane do granicy bez odprawy celnej
DES
Delivered Ex Ship (oznaczony port) — towary są dostarczane statkiem bez odprawy celnej
DEQ
Delivery Ex Quay (określony port) — towary są dostarczane statkiem i rozładowywane bez odprawy celnej
DDU
Delivered Duty Unpaid (określone miejsce przeznaczenia) — towar jest dostarczany do klienta, klient jest odpowiedzialny za opłacenie cła
DDP
Delivered Duty Paid (określone miejsce przeznaczenia) — towary są dostarczane do klienta, zwolnione z ceł i ryzyka.